Läkarmissionen

Hörrni är ni en av de som läser och följer Lotta Grays blogg aka 
Vimmelmamman?. Jag har följt henne ett bra tag nu och tycker att hon 
skriver så bra, jag gillar henne.  Men nu var det ett tag sen jag klickade in 
mig på hennes sida. Så igår kväll när jag för engångskull fick lite tid över var 
jag där och läste. Och det första jag ser är att hon är i Afrika och direkt kommer 
en smile fram då jag förmodligen tror att hon ska levererar att hon har något
 roligt och positivt att dela med sig till oss. Men smilen dör lika snabbt ju längre ner 
texten jag kommer och jag inser att det är om stackars alla fattiga människor i 
Afrika grej av det hela. Suck... absolut no news.

Jag menar inte att det Lotta Gray dokumenterar är helt irrelevant. 
Men det är liksom inga News och dessutom väldigt kliché aktigt när det 
kommer till Afrika. Det finns andra saker man kan skriva om Afrika, 
men varför är det aldrig någon som berör de, istället för att bara berätta 
att folk är fattiga, att det finns hemlösa barn, HIV sjuka, ensamma mammor, 
hunger osv. Varför är det aldrig någon som går djupare och försöker ta reda
 på varför det ser ut som det gör och varför dessa punkter exciterar. 
Om du kunnat gjort det istället Lotta Gray, då minsann hade du varit en
 klass för sig. 

Nää höörni jag är bara så jävla less på det här utnyttjande. 
Jag är less på läkarmissionen och alla andra organisationer som utnyttjar
 Afrika för att samla in pengar, ”hjälp barnen i Afrika” jag spyr på dessa bullshit,
 sluta utnyttja Afrikas barn. Västvärldens mål har aldrig varit att hjälpa Afrika. 
Sanningen är att Afrika inte behöver västvärldens hjälp, Exportrestriktioner är en
 stor del av det hinder som låser fast många afrikanska länder i beroende, vilket leder
 till ekonomisk sårbarhet och fattigdom. Vågar västvärlden ge Afrika lika chans NEJ, 
för de vet att Afrika aka världens rikaste kontinent would kick ass.
 Så jävla äckligt att se folk leka superhjältar. 

Att åka till Afrika och fälla tårar för att dämpa sitt eget samvete hjälper 
inte dessa människor. GE FAN OCH SKÄNK PENGAR TILL AFRIKA, 
DE KLARAR SIG UTAN!

Sorgligt att folk faller för allt de ser och skänker pengar för att själva må 
bra och känna sig duktiga. De ser kortsiktig ”snällhet” som något bra när det i 
själva verket orsakar extremt lidande långsiktigt. Hur är det möjligt att ”hjälpa
 barnen i Afrika” när deras framtid, deras möjligheter till jobb och utveckling
 tas ifrån de? För i ärlighetens namn, tror jag Inga insamlingar/ välgörenhet 
kommer någonsin hjälpa i Afrika. Då syftet inte är att hjälpa, så i det här 
sammanhanget är välgörenhet FEL! Självklar är det inget fel i att folk vill hjälpa
 till men samtidigt borde folk innan de öppnar plånboken vara lite kritiska, och 
fråga sig varför situationen fortfarande ser ut som den gör efter århundraden av 
bistånd, bössor, galor, faddrar you name it.

Augusti 2012. Leo´s första resa till Kenya här i en bussfärd genom savannen.
 Slående vackert,  nästan så att jag vill hoppa in i bilden och befinna mig där nu.

När jag är i Afrika ser jag fattigdomen på ett helt annat sätt, jag ser 
människor, starka människor, kärleksfulla enormt levnadsglada trots 
slaveri, folkmord, svält, sjukdomar, otrygghet. Det är människor som sover
 hungriga tillsammans men vaknar varje dag med nytt hopp. Men som aldrig 
någonsin får en ärlig chans. 


Kärlek.



3 kommentarer:

  1. Jag håller med i det mesta du skriver. Men visst kan man hjälpa till ekonomiskt, men kanske tänka lite längre än vad en del organisationer gör. Vi hjälper en familj på 13 personer i Gambia och detta gör vi helt privat. Jag har själv bott i landet och vet att de klarar sej hyfsat bra, men att det är väldigt svårt att få jobb när det inte är turistsäsong. Vi känner familjen och vet att de gör så gott de kan och vill klara sej själva så gott det går. Genom vår hjälp har de kunnat skaffa id-kort som man måste ha för att söka jobb, de har utnyttjat våra kontakter för att få jobb och de pengar vi skickar får de genom vår svenska vän som bor i landet. Hon ger dem antingen kontanter med ett bestämt syfte eller köper det vi ber henne om och ger sedan familjen, det kan vara maskmedicin, malariamedicin, skolkläder eller annat som familjen behöver för att fortsätta framåt. Å snart åker vi tillbaka och kolla hur de har det i sin by och vad som kan behöva göras. Vi är inga hjältar eller dövar vårt samvete, jag älskar landet och människorna och vet hur svårt de har det när regnet uteblir eller regnar för mycket osv. Att hjälpa genom en organisation skulle jag passa mej för eftersom nästan alla pengar går till annat än de som verkligen behöver det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som att det här är något som ligger er varmt om hjärtat och jag menar inte att det är på något viss dåligt att hjälpa sina medmänniskor. Vad vore mänskligheten utan någon som helst empati. Min poäng är att det är dags att stå upp för Afrika på ett annat sätt. Låt de bli hörda från ett annat perspektiv. Personligen tror jag att det är bra med direkthjälp. Med andra ord - inte bara dumpa en massa pengar pga dåligt samvete och sedan hoppas på det bästa. Det är ju allmänt erkänt att dessa pengar bara försvinner ner i fickorna på de som inte behöver det.

      Alltså - behövs det en skola. Skit i att skicka pengar utan åk ner och bygg en skola osv. osv. Precis som du beskriver här att ni gör. Nackdelen med det här är att oavsett all direkthjälp dessa 13 människor får hamnar de i en beroendeställning och ser er som deras enda hopp. Tänk om man kunde hjälpa de från gräsroten så att de själva kan bygga upp sina länder, sina liv.

      Med andra ord så tycker jag att det mesta regleras genom att lyckas bygga upp en fungerande samhällsstruktur. Och det gör man definitivt inte genom att dumpa miljoner och åter miljoner kronor in i problemområden utan varken uppföljning eller kontroller av vart pengarna egentligen går till. Däremot tror jag mycket av detta är helt medvetet också. För att västvärlden ska kunna leva ett bra liv måste någon annan ha det sämre. Vi får ingenting billig om de skulle ha samma krav på löner, ledigheter osv. i u-länder. Och u-länderna skulle inte heller få pengar om det inte vore för att det är så mycket billigare pga kassa arbetsförhållanden. I Afrika handlar det mycket om mutor och korruption.

      Jag tror att gapet mellan U- och I-länderna är rätt så medvetet (eller en självklarhet att så är fallet) och att det inte finns några större behov av de som verkligen styr att åtgärda detta. Visst, man kan sitta och tycka synd om dessa personer hur mycket som helst men när deras välmående direkt inverkar på våran egen välfärd väljer man att blunda.

      Jag tycker en god början att börja hjälpa Afrika på är att göra folk medvetna om frihandel skandalen; att EU och västvärlden blockerar Afrika från frihandel som resten av världen är berättiga till. Vilket är ju den enda sättet ur fattigdom. En mycket stor del av EU:s budget går ju till subventionerat jordbruk som gör att afrikanerna inte kan sälja vad de odlar. De kan inte exportera varor då de beskattas med 300%, och kan man inte exportera sina varor så skapas det en kedja av inga industrier som i sin tur leder till inga jobb, ingen utveckling, ingen äganderätt, kapitalism osv. När folk lär sig mer om Afrikas situation så kommer man sluta förknippa kontinenten med fattigdom för det är det sista den är, Afrikas folk tvingas lida i all evighet i det tysta. Det är det här folk som säger sig bry sig om Afrika borde prata om, och inte om "skänk en slant" för får Afrika

      deras frihandel en chans att vissa vad de går för, så kommer all välgörenhet vara som bortblåst.



      Jag har själv besökt Gambia 2 gånger, det är en sån fantastiskt land, helt underbara människor, musiken, maten. Funderar på hur det ser ut där nu, var där senast 2007. Saknar tillbaka dit som fan.

      Radera
  2. Intressant inlägg och jag håller med dig i det du skriver. Bra att du argumenterar för det din sak, helt rätt. Tycker också att det skamligt hur folk bara roffar åt sig pengar genom att använda sig av Afrikas befolkning och deras situationer. Intressant sak det där o frihandel. det ska jag söka upp lite mer om.

    SvaraRadera