Rädsla

Rädsla

Jag såg det här citatet nyss och kom att tänka på en sak. Att göra stora förändringar i livet kan 
ibland vara lite svårt. Människor är oftast inte villiga att ta risker, även om belöningen är stor.
 Det är en del av vår natur, det är så vi är skapta eller hur? Jag menar, Oftast när det kommer
 till vissa beslut känns det som att jag väljer det säkra före det osäkra. Och ibland händer det att 
jag tagit det säkra före det osäkra. Men det såg osäkert ut och det blev ganska osäkert ändå tillslut.
 Förstår ni hur jag tänker här. 

Vissa tycker säkert att personer som mig de ”säkra typerna” är otroligt gråa av sig, men 
varför då. Vi har ju fått lära oss att undvika att bli alltför fet eller för modig, att inte ta onödiga
 risker och dra uppmärksamheten till sig själv. Det är för farligt. Prata inte med främlingar. Håll 
utkik efter misstänkta personer. Sköt om dig, ta hand om dig, var på den säkra sidan. Säkra sidan…
Hur många rädslor håller dig tillbaka? Hur skulle du leva om du inte hade någon rädsla alls? 
Orädda människor är fortfarande rädda, men de låter inte rädslan styra deras liv.

Rädlsla för mig är inget uselt. Rädslan är inte min fiende. För mig funkar den snarare som en slags
kompass som visar mig till områden där jag har behövt satsa mer på för att växa. Så varje gång
jag möter en ny rädsla inom mig själv, firar jag det som en möjlighet för min 
personliga utveckling

 Men okej visst, jag fattar att citatens mening är att inte behöva ångra sitt liv, kanske menar de
 något åt det här hållet; Blåmärken bleknar, Repor läker. Men i slutändan kommer du inte undra 
” Bara om jag hade”…


2 kommentarer:

  1. Tack så mycket! :)

    Jag tolkar citatet som att det kan vara svårt att våga ändra ex vardagen, man gör allt säkert som man är van vid för att det är läskigt att göra något annat.. Men att det är värre att fortsätta med det och sedan ångra sig senare i livet än att våga ta steget och göra något nytt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken bra tolkning du skriver. Det är det som är så intressant att den kan tolkas på olika sätt. Det kan handla om små vardagliga saker men samtidigt om avgörande val i livet. Kul att citatet fick dig att reflektera : )

      Radera